مفهوم عدالت
امام علی (ع) در قصار الحکم 231 می فرماید
ان الله یأمر بالعدل و الاحسان ، العدل : الانصاف و الاحسان التفضل
خداوند به عدالت و احسان امر فرموده است ، عدالت همان انصاف و احسان همان بخشش است . حضرت در حکمت 437 می فرماید
عدالت ، هر چیزی را در جایی می نهد که باید در حالی که جود و احسان آن را از جای خود بیرون نماید.
عدالت تدبیر و سیاستی همگانی است اما جود و بخشش گروه خاصی را شامل می شودبنابراین
عدالت شریف تر و برتر است
بنابر دو سخن فوق ، عدالت به معنای انصاف است و به معنای قرار دادن هر چیزی در جای خودش می باشد
تعریف عدالت از دیدگاه مولی الموحدین علی (ع) سه نوع هویت دارد
عدالت هویت وضعی دارد
و باید چیزی را در جای خودش قرار داد و تحقق آن در جامعه در
همه ابعاد نیازمند حکومت است
عدالت یک هویت اجتماعی دارد
که شامل همه مسائل مربوط به جامعه اعم از انسان ، حقوق
فردی واجتماعی ، قو انین ، منابع اقتصادی ، سازمانهای اجتماعی ، احزاب و ...... میشود.
عدالت یک هویت اعتدالی دارد
ولذا حضرت آن را به معنای انصاف مطرح فرموده اند وانصاف
وجود اعتدال بین حقوق اجتماعی وفردی همه آحاد جامعه می باشد
امام علی (ع) در قصار الحکم 231 می فرماید
ان الله یأمر بالعدل و الاحسان ، العدل : الانصاف و الاحسان التفضل
خداوند به عدالت و احسان امر فرموده است ، عدالت همان انصاف و احسان همان بخشش است . حضرت در حکمت 437 می فرماید
عدالت ، هر چیزی را در جایی می نهد که باید در حالی که جود و احسان آن را از جای خود بیرون نماید.
عدالت تدبیر و سیاستی همگانی است اما جود و بخشش گروه خاصی را شامل می شودبنابراین
عدالت شریف تر و برتر است
بنابر دو سخن فوق ، عدالت به معنای انصاف است و به معنای قرار دادن هر چیزی در جای خودش می باشد
تعریف عدالت از دیدگاه مولی الموحدین علی (ع) سه نوع هویت دارد
عدالت هویت وضعی دارد
و باید چیزی را در جای خودش قرار داد و تحقق آن در جامعه در
همه ابعاد نیازمند حکومت است
عدالت یک هویت اجتماعی دارد
که شامل همه مسائل مربوط به جامعه اعم از انسان ، حقوق
فردی واجتماعی ، قو انین ، منابع اقتصادی ، سازمانهای اجتماعی ، احزاب و ...... میشود.
عدالت یک هویت اعتدالی دارد
ولذا حضرت آن را به معنای انصاف مطرح فرموده اند وانصاف
وجود اعتدال بین حقوق اجتماعی وفردی همه آحاد جامعه می باشد
No comments:
Post a Comment